Föregående ämne :: Nästa ämne |
Författare |
Meddelande |
Sven Gäst
|
Postat: sön apr 09, 2006 10:14 Rubrik: Varför ser jag inte tidsfördröjningen på SPAJ 141C |
|
|
Jag har ett 10,7 kV ställverk med skydd typ SPAJ 141C som jag ställer in på följande primärvärde:
Konstanttid: Av
Inverttid: 100 A, NI, k=0,05
Momentansteg: 400 A, 0,3 sekunder
Jag får då inte någon vågrät linje vid 0,3 sek. Varför? |
|
Till överst på sidan |
|
 |
Evald Moderator
Registreringsdatum: 03 april 2006 Inlägg: 66
|
Postat: sön apr 09, 2006 13:22 Rubrik: Varför ser jag inte tidsfördröjningen på SPAJ 141C |
|
|
Svaret på din fråga är att inverttidskurvan vid 0,3 sekunder inte når upp till högre ström än ca 330 A. Momentanstegets kurva på 400 A skär då inte inverttidskurvan och tar över ritandet.
Sätt ner momentanstegets ström till primärt 330 A så fungerar det.
Vad händer i verkligheten om man ställer in högre strömvärde än 330 A på momentansteget?
Säg för tydlighetens skull att strömmen i stället är inställd på 1000 A vid 0,3 sekunders tidsfördröjning och att nästföljande steg i selektivkedjan är inställt på 0,2 sekunder konstanttid vid 100 A ström. Blir det ett fel där felströmmen genom båda stegen är begränsad till 800 A, så löser SPAJ-reläet redan efter 0,17 sekunder eftersom inställningsvärdet 1000 A inte uppnåtts. I efterföljande steg har inställningsvärdet 100 A uppnåtts, men det löser inte, därför att tidsfördröjningen 0,2 sekunder inte gått ut. Anläggningen blir då inte selektiv för detta felfall! |
|
Till överst på sidan |
|
 |
|
|
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet Du kan inte svara på inlägg i det här forumet Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet Du kan inte rösta i det här forumet
|
|